Veelgestelde vragen over het parkeerbeleid
Deze FAQ-pagina over het geplande parkeerbeleid wordt geüpdatet wanneer nodig.
Laatste update: 31/03/2022.
Betalen en abonnementen
Waarom is het parkeerbeleid bijgestuurd?
Sinds 1 januari 2021 is er een nieuw parkeerbeleid van toepassing in Halle. Zo'n parkeerplan vraagt om een dynamische aanpak. Door te evalueren en te evolueren, zoeken we de ideale balans tussen een vlotte mobiliteit, betaalbaar nabij parkeren én een aangenaam autoluw stadscentrum waar het fijn is om te vertoeven. Het stadsbestuur heeft na het eerste jaar een grondige evaluatie kunnen doen. Bij deze evaluatie werd enerzijds een bevraging georganiseerd onder onze handelaars, marktkramers, de centrummanager, het zorgpersoneel, het onderwijzend personeel uit de binnenstad…, maar anderzijds werd ook ons Halse Stadspanel bevraagd, waarmee het schepencollege ook de stem van de Halse bevolking wilde horen.
Het volledige rapport van de bevraging kan je hier raadplegen. Dit zijn de meest opvallende bevindingen:
• In grote lijnen vindt de Hallenaar dat er nog geschaafd kan worden aan het nieuwe parkeerbeleid.
• Men weet voorlopig nog niet voldoende waar, wanneer en tegen welke tarieven men kan parkeren in het centrum van Halle.
• Een grote meerderheid, maar vooral niet-inwoners, vindt de parkeertarieven te hoog.
• Inwoners zijn fan van de Halle-kaart, maar zouden graag meer locaties nabij invalswegen zien, die het gebruik van de kaart toelaten.
• Heel wat mensen maken graag gebruik van de Shop & Go-parkeerplaatsen, en er zouden er enkele bij mogen komen.
Op basis van dit rapport en alle meldingen die we in 2021 ontvingen, sturen we het parkeerplan bij. Parkeren in en rond de binnenstad en de stationsomgeving sluit zo beter aan bij de wensen van onze inwoners, handelaars en bezoekers vandaag. Maar het parkeerplan blijft zeker ook onderdeel van een duurzaam mobiliteitsbeleid dat autodelen, stappen, fietsen en openbaarvervoergebruik stimuleert én van Halle een groener en autoluw stadscentrum maakt.
Wat verandert er vanaf 1 februari 2022?
In de rode en de groene betaalzone worden de parkeertarieven vanaf 1 februari 2022 fors verlaagd. Parking Nederhem en de Spoorwegstraat behoren vanaf dan ook tot de groene zone. We werken dus niet langer met een gele zone en gaan zo van drie naar twee verschillende betalende zones. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor inwoners, werknemers en bezoekers.
Prijs per uur | Prijs vanaf 3e uur | Dagprijs | |
Rode zone | € 1 | € 2 | € 14 |
Groene zone | € 0,50 | € 1 | € 5 |
Daarnaast geldt een bewonerskaart vanaf februari ook als Hallekaart. Met een Hallekaart (voor inwoners uit Groot-Halle: Halle, Lembeek en Buizingen) kan je onbeperkt parkeren op parking Nederhem, in de Spoorwegstraat en op de toekomstige parking Suikerkaai (zomer 2022). De prijs van de Hallekaart blijft € 10 per jaar. Inwoners die recht hebben op een bewonerskaart kunnen geen Hallekaart meer aanvragen. Maar met een bewonerskaart kan je voortaan ook onbeperkt parkeren op parking Nederhem, in de Spoorwegstraat en op de toekomstige parking Suikerkaai. De voorwaarden en tarieven voor de bewonerskaarten blijven ongewijzigd.
Ten derde wordt de zorgverlenerskaart goedkoper en uitgebreider. De prijs voor zo’n kaart is gehalveerd naar € 50 per jaar. De kaart is ook altijd verkrijgbaar voor 1 maand, 3 maand of 6 maand. Zorgverstrekkers mogen met deze kaart voortaan gedurende 2 uur parkeren i.p.v. anderhalf uur. Bovendien kunnen meer zorgverstrekkers een parkeerkaart aanvragen, want er is niet enkel meer een erkenning van het RIZIV nodig. Ook zorgverstrekkers die door de Vlaamse Gemeenschap erkend zijn of die volgens de Kruispuntbank der Ondernemingen medische pedicures aanbieden, kunnen een zorgverstrekkerskaart aanvragen.
Wat verandert er vanaf 1 april 2022?
De parkeerduur in de blauwe zone op Sint-Rochus en Nederhem wordt de verlengd van 2 uur naar 3 uur. Dit op vraag van o.a. handelaars en horeca-uitbaters in de wijk Sint-Rochus. De blauwe zone blijft van toepassing van maandag tot en met zaterdag.
Daarnaast kunnen inwoners van de blauwe zone voortaan bezoekerspassen aanvragen voor familie en vrienden. Zo kan hun bezoek voor een langere duurtijd dan 3 uur bij hen in de buurt parkeren en is er bv. voldoende tijd om samen naar het stadscentrum te trekken. Per domicilie in de blauwe zone kan je 10 bezoekerspassen per jaar aanvragen om telkens een volledige dag gratis te parkeren, daarna betaal je 5 euro per pas. Hoe je deze passen kan aanvragen, volgt in een latere communicatie. Uiteraard zijn de bezoekerspassen niet verplicht. Voor bezoekers die niet langer dan 3 uur parkeren, hun wagen na 3 uur verplaatsen of buiten de blauwe en betalende zone parkeren, is de pas immers niet nodig.
Ten slotte komen er 4 Shop & Go-plaatsen bij: een in de Biezeweide, een in de Minderbroederstraat en twee op de Ninoofsesteenweg. In totaal zijn er dan 55 Shop & Go-plaatsen in Halle. Op zo een Shop & Go-parkeerplaats kan je gedurende 30 minuten parkeren zonder ticket of parkeerschijf. Op die manier vind je altijd plek in de buurt van je favoriete handelszaak voor een snelle boodschap. Voor je vertrek kan je trouwens ook controleren of er Shop & Go-plaatsen vrij zijn in de nabijheid van je bestemming. Meer informatie vind je hier.
Hoeveel bedragen de tarieven?
Hoe dichter bij het centrum, hoe duurder het parkeren wordt. Dat is net als in alle steden en gemeenten het vertrekpunt. Voor de inwoners zelf verandert er niet zoveel. Zij kunnen met hun bewonerskaart onbeperkt parkeren. De eerste bewonerskaart kost 10 euro per jaar of 83 cent per maand. Voor een tweede bewonerskaart betaal je 100 euro per jaar of 8,3 euro per maand.
Voor inwoners van groot-Halle die buiten de betalende en blauwe zone wonen, blijft het mogelijk om met de Hallekaart gratis te parkeren op de parking aan Nederhem en in de Spoorwegstraat (= 270 plaatsen) en aan de toekomstige parking aan het oude Stadsmagazijn op de Suikerkaai (= 120 plaatsen, vanaf juni 2022). Zij moeten hun voertuig elk jaar laten registreren om van deze mogelijkheid gebruik te maken. De registratiekost hiervoor bedraagt 10 euro per jaar. Een bewonerskaart geldt ook als Hallekaart. Hallenaren die over een bewonerskaart beschikken kunnen dan ook geen Hallekaart kopen en mogen met hun bewonerskaart op deze parkings staan.
Vanaf april zijn er in totaal 55 Shop & Go-plaatsen voorzien. Hier kunnen mensen die snel iets bij een lokale handelaar willen ophalen, een half uur gratis parkeren in het hart van de stad.
Wil je weten welke tarieven er gelden? Bekijk hier de tarieven.
Hoeveel kost een parkeerabonnement en welke soorten abonnementen zijn er?
Er zijn verschillende soorten abonnementen beschikbaar:
- De Hallekaart: Met deze kaart (10 euro/jaar) mogen Hallenaren die buiten de betalende of blauwe zone wonen onbeperkt parkeren op parking Nederhem, in de Spoorwegstraat en de toekomstige parking aan de Suikerkaai. Hallenaren die in aanmerking komen voor een bewonerskaart, kunnen vanaf geen Hallekaart kopen. Zij kunnen met hun bewonerskaart terecht op voorgenoemde parkings.
- De parkeerkaart voor ‘zorgverleners’: Met deze kaart mogen zorgverstrekkers parkeren in de rode en groene zone, en dit voor maximum 2 uur. Vergeet dus zeker niet om naast je abonnement ook je parkeerschijf te plaatsen, ook in de betalende zones. Dit is nodig om correct de parkeerduur te kunnen controleren. De kostprijs van deze parkeerkaart bedraagt 50 euro per jaar. Het abonnement kan ook per 1, 3 of 6 maand(en) genomen worden. Zorgverstrekkers met een RIZIV-erkenning, maar ook zorgverstrekkers die door de Vlaamse Gemeenschap erkend zijn of die volgens de Kruispuntbank der Ondernemingen medische pedicures aanbieden, kunnen een zorgverlenerskaart aanvragen.
- Parkeerabonnement voor Hallenaren, handelaars of werknemers: Wie in de rode, groene of blauwe zone werkt of er een winkel uitbaat of mensen die in Halle (buiten de rode, groene of blauwe zone) wonen, komen in aanmerking voor dit parkeerabonnement. Het kost 300 euro per jaar. Zo’n abonnement kan je ook aankopen per maand (25 euro), per 3 maanden (75 euro) of per 6 maanden (150 euro). Met deze parkeerkaart parkeer je onbeperkt in de rode, groene en blauwe zone.
- Parkeerabonnement: Voldoe je niet aan de bovenstaande voorwaarden, maar vertoef je toch regelmatig in Halle, dan kan je best dit parkeerabonnement kopen. Dit kost 400 euro per jaar. Dit abonnement kan je ook aankopen per maand (35 euro), per 3 maanden (100 euro), of per zes maanden (200 euro). Je kan er onbeperkt mee parkeren in de rode, groene en blauwe zone.
Daarnaast zijn er de bewonerskaarten.
Waar mag je parkeren met je bewonerskaart?
- Wie in een rode of groene zone woont, mag zijn bewonerskaart in beide zones gebruiken.
- Wie op Sint-Rochus woont (blauwe zone), mag met zijn bewonerskaart in de volledige zone Sint-Rochus parkeren.
- Wie op Nederhem woont (ook blauwe zone), mag met zijn bewonerskaart in de volledige zone Nederhem parkeren.
- Alle houders van een bewonerskaart kunnen onbeperkt parkeren op parking Nederhem, in de Spoorwegstraat en op de nieuwe parking die gerealiseerd zal worden aan de Suikerkaai.
Waar mag je met je bewonerskaart parkeren?
De stad is verdeeld in 3 kleurzones: een rode zone (straten en parkings in het centrum van Halle), een groene zone (straten en parkings rond het centrum van Halle) en twee blauwe zones (de buurt van Sint-Rochus en Nederhem). Zowel de rode als de groene zijn betalende zones. Want hoe dichter in het centrum, hoe duurder het parkeren wordt. Maar wie een bewonerskaart heeft, kan nog steeds zijn wagen onbeperkt parkeren in de buurt van zijn woning. Door het nieuwe parkeerbeleid is er ook minder parkeerdruk waardoor bewoners sneller een plaats vinden.
- Wie in de rode of groene zone woont, mag zijn bewonerskaart in beide zones gebruiken.
- Wie op Sint-Rochus woont (blauwe zone), mag met zijn bewonerskaart in de volledige zone Sint-Rochus parkeren.
- Wie op Nederhem woont (ook blauwe zone), mag met zijn bewonerskaart in de volledige zone Nederhem parkeren.
- Alle houders van een bewonerskaart kunnen onbeperkt parkeren op parking Nederhem, in de Spoorwegstraat en op de nieuwe parking die gerealiseerd zal worden aan de Suikerkaai.
Hoe verleng je je bewonerskaart?
Als je nog steeds aan de voorwaarden voldoet van een bewonerskaart, dan kan je deze kaart vernieuwen. Het is belangrijk dat je je bewonerskaart op tijd verlengt, zodat je als bewoner verder onbeperkt kan parkeren in jouw buurt.
Je kan je bewonerskaart verlengen via het e-loket op www.parkeren.be/halle, via de knop “Bestel je bewonerskaart” of in de parkingshop in de Molenborre 32 te Halle. Hier kan je elke weekdag terecht van 9u tot 12u en op donderdagnamiddag tussen 16u en 20u.
Waarom is er zo'n groot verschil tussen 1 en 2 bewonerskaarten?
Dit past in de visie van het stadsbestuur om mensen te motiveren zich via andere vervoersmiddelen te verplaatsen wanneer dat mogelijk is. Als inwoner betaal je 10 euro per jaar voor je wagen. Dat is 83 cent per maand. Voor een tweede wagen is dat 100 euro per jaar of 8,3 euro per maand. Hiermee dekken we de administratieve kost voor de toekenning van zo’n bewonerskaart. Maar we maken ons ook sterk dat dit nog steeds goedkoper is dan een garage huren.
Door de tweede bewonerskaart wat duurder te maken, willen we mensen die hun tweede wagen nauwelijks of niet gebruiken, aanmoedigen om deze weg te doen. Want aardig wat parkeerplaatsen in onze stad worden ingepalmd door wagens die nauwelijks of niet rijden. En daar dienen onze parkeerplaatsen natuurlijk niet voor. Dus als mensen hun tweede wagen ruilen voor een fiets of kiezen voor een deelauto kunnen we al deze parkeerplaatsen opnieuw activeren. Dat komt de lokale handelaars dan weer ten goede.
Waarom moet je betalen om een parkeerplek te vinden in de nabijheid van je woning?
Dit past in de visie van het stadsbestuur om mensen te motiveren zich via andere vervoersmiddelen te verplaatsen wanneer dat mogelijk is. Voor de inwoners zelf verandert er niet zoveel. Zij kunnen met hun bewonerskaart nog steeds onbeperkt parkeren in hun zone. De eerste parkeerkaart kost 10 euro per jaar of 83 cent per maand. Dit is de administratieve kost om een parkeerkaart aan te maken.
Voor een tweede wagen betaal je 100 euro per jaar of 8,30 euro per maand. Door de tweede bewonerskaart wat duurder te maken, willen we mensen die hun tweede wagen nauwelijks of niet gebruiken aanmoedigen om deze weg te doen. Want aardig wat parkeerplaatsen in onze stad worden ingepalmd door wagens die nauwelijks of niet rijden. En daar dienen onze parkeerplaatsen natuurlijk niet voor. Dus als mensen hun tweede wagen ruilen voor een fiets of kiezen voor een deelauto kunnen we al deze parkeerplaatsen opnieuw activeren. Dat komt de lokale handelaars dan weer ten goede.
Bovendien zal er door deze aanpak minder parkeerdruk en minder zoekverkeer zijn in het hart van de stad. Mensen zullen sneller geneigd zijn om hun wagen in de rand van de stad achter te laten. Op die manier komt er ook meer parkeerruimte vrij voor de bewoners. De bepaling van de zones werd ingegeven door de centrumvisie die werd gehanteerd vanuit de Vlaamse bouwmeesterscan. Bewoners in straten met een hoge parkeerdruk zullen net gebaat zijn met het invoeren van een blauwe zone.
Waarom wordt niet alles gratis?
Dit is een optie, maar het zou het omgekeerde effect hebben. Stel je voor dat we dit doen: dan staat om 8u het J. Possozplein al propvol met mensen die in de onmiddellijke omgeving werken of wonen. En dat zijn er aardig wat in hartje Halle. Voor bezoekers, toeristen of mensen die willen shoppen, is er dan geen ruimte meer op deze parking. Gratis heeft in dit geval niet het juiste effect. Dat blijkt ook uit het traject dat is voorafgegaan aan dit parkeerbeleid en uit de Vlaamse bouwmeesterscan.
Bovendien wordt al lang aangedrongen op een bijkomende ondergrondse parking. Maar dat is een enorm dure investering. Om je een idee te geven: een ondergrondse parking voor 200 parkeerplaatsen kost ruim 2 miljoen euro. Die parking gaan we niet laten betalen door onze inwoners, wel door de gebruikers ervan. Daarom zullen de bouw en het beheer van de nieuwe parking aan De Bres toevertrouwd worden aan een externe parking. Maar een gelijkwaardig parkeertarief in de onmiddellijke omgeving is natuurlijk een basisvoorwaarde om zo’n nieuwe parking economisch rendabel te maken.
Hetzelfde geldt voor de bouw van de nieuwe NMBS-parkeertoren aan het station. Deze parkeertoren wordt door de NMBS speciaal voor pendelaars gebouwd. Maar als de parkeerplaatsen in de omgeving van de NMBS-parkeertoren gratis blijven of als het tarief ervan veel lager ligt, zal niemand van deze nieuwe parkeerfaciliteiten gebruik maken.
Voor Hallenaren blijft het mogelijk om met een Hallekaart of een bewonerskaart gratis te parkeren op de parking aan Nederhem, in de Spoorwegstraat en de toekomstige parking op de Suikerkaai. Zij moeten hun voertuig elk jaar laten registreren om van deze mogelijkheid gebruik te maken. De registratiekost hiervoor bedraagt 10 euro.
Het parkeerbeleid dat in Halle werd ingevoerd, is gestoeld is op een aantal principes en doelstellingen die met de aanpassingen tevens werden behouden.
- Een eenvoudiger en uniformer parkeerbeleid dan voorheen
- Een aanbod- in plaats van vraag-gestuurd parkeerbeleid
- Meer ruimte voor een kwalitatiever openbaar domein
- De gebruiker betaalt en niet de Halse belastingbetaler
- Een autoluw maar bereikbaar centrum
Heeft het parkeerbeleid geen averechts effect op de leegstaande handelspanden?
Gratis parkeren is niet per se een troef voor de aantrekkelijkheid van een stad. Dit zorgt namelijk voor veel zoekverkeer en fileleed. Een betalend parkeerbeleid is dus niet noodzakelijk slecht voor de Halse handelaars. Daarnaast zijn er nog heel wat andere parkeermogelijkheden voorzien voor mensen die willen komen winkelen.
Zo worden er in totaal 55 Shop & Go-plaatsen voorzien. Op die plaatsen kan je een half uur gratis parkeren om iets op te halen bij een lokale handelaar. Deze plaatsen worden strategisch voorzien, zodat ze onze lokale handelaars ten goede komen.
Vanaf 18u is het niet meer nodig om te betalen. Voor de horeca is er tijdens de avond- en zondagopening dus geen impact. Daarnaast kan je, zolang de geplande parking aan De Bres nog niet in gebruik is (2025), elke zaterdag gratis parkeren op de groen gearceerde parkings. Deze parkings zijn samen goed voor meer dan 800 gratis parkeerplaatsen op zaterdag, op onmiddellijke wandelafstand van de zaterdagmarkt en het commercieel centrum. Hier een overzicht van deze groen gearceerde parkings:
- Parking De Leide – Leide – 198 plaatsen
- Parking De Bres – Monseigneur Senciestraat – 177 plaatsen
- Parking Nederhem en Spoorwegstraat – 170 plaatsen
- Parking Station – Vandenpeereboomstraat – 150 plaatsen
- Parking Fons Vandemaelestraat – 50 plaatsen
- Parking Klaar – Willamekaai – 25 plaatsen
- Parking Thibautstraat – Louis Thibautstraat – 18 plaatsen
- Parking Bresweg – 18 plaatsen
- Parking Suikerkaai – Suikerkaai – 120 plaatsen (zomer 2022)
Ook het gratis parkeren in het volledige stadscentrum (rode en groene zone) op 15 koopzaterdagen blijft behouden. De stad bepaalt deze dagen in overleg met de handelaars.
Opgelet! Deze koopzaterdagen gelden niet voor de blauwe zone. Daar moet je ook op die dagen je parkeerschijf, achter je ruit plaatsen of over een geldige parkeerkaart of bewonerskaart beschikken. Op de Shop & Go-plaatsen blijft de maximale parkeerduur van 30 minuten ook van kracht.
Waarom moeten mensen van de thuiszorg betalen om mensen te gaan helpen?
Door het parkeren niet meer overal gratis te maken, vindt deze groep nu sneller een plaats om te parkeren. De zorgsector geniet bovendien van een voordeeltarief. De zorgverlenerskaart: met deze kaart (50euro/jaar) mogen zorgversterkers parkeren in de rode en groene zone, en dit voor maximum 2 uur. Vergeet dus niet om naast je abonnement je parkeerschijf te plaatsen, ook in de betalende zones. Dit is nodig om de parkeerduur correct te kunnen controleren.
Zorgverstrekkers met een RIZIV-erkenning en zorgverstrekkers die door de Vlaamse Gemeenschap erkend zijn of die volgens de Kruispuntbank der Ondernemingen medische pedicures aanbieden, kunnen deze zorgverlenerskaart aanvragen.
Deze parkeerkaart helemaal gratis maken, kan niet. Ook andere mensen die in de stad werken en er niet wonen, zullen wellicht een abonnement kopen. Dus helemaal gratis maken, zou niet eerlijk zijn tegenover de andere werknemers die actief zijn in onze stad.
Waarom moeten mensen die werken in Halle betalen voor een parkeerplaats?
Als we aan de bezoekers vragen om te betalen in het centrum van de stad, kunnen we natuurlijk moeilijk een uitzondering maken voor de werknemers. Wie in Lennik, Ninove of Vilvoorde werkt, moet ook betalen tijdens zijn werkuren.
Als je weet dat er dagelijks een paar duizenden mensen in Halle komen werken of op de trein stappen, begrijp je wellicht ook dat we niet voor iedereen een gratis parkeerplaats op het openbaar domein kunnen voorzien.
Maar wie in het centrum werkt of er zeer regelmatig moet zijn, kan wel gebruik maken van een voordeliger parkeerabonnement, namelijk het parkeerabonnement voor Hallenaren, handelaars of werknemers: Dat kost 300 euro per jaar. Zo’n abonnement kan je ook per maand (25 euro), per 3 maanden (75 euro) of per 6 maanden (150 euro) nemen. Met zo’n parkeerkaart kan je onbeperkt parkeren in de rode, groene en blauwe zone. Eventueel kan je met je werkgever overleggen om dit abonnement terug te betalen en het abonnement als beroepskost inbrengen in je belastingaangifte.
Wat met het parkeren voor bewoners met een kaart van de FOD personen met een handicap?
Het parkeerbeleid voor mensen met een beperking blijft zoals het was. Als ze hun parkeerkaart zichtbaar plaatsen in hun voertuig, kunnen ze zonder zorgen gratis parkeren in elke zone. De enige uitzondering hierop zijn de Shop & Go-plaatsen. Daar geldt ook voor hen de parkeerduur van 30 minuten.
Je straat ligt in een blauwe zone. Hoe lang mogen bezoekers in je straat parkeren?
De parkeerduur in de blauwe zone bedraagt van maandag tot en met zaterdag 3 uur. Inwoners van de blauwe zone kunnen met hun bewonerskaart onbeperkt parkeren binnen hun zone.
Inwoners van de blauwe zone kunnen bezoekerspassen aanvragen voor familie en vrienden. Met een bezoekerspas kan je een volledige dag gratis in de blauwe zone parkeren. Per domicilie in de blauwe zone kan je 10 gratis bezoekerspassen aanvragen. Daarna betaal je €5 per pas. Je kan je bezoekerspas aanvragen per e-mail (halle@parkeren.be), telefonisch (02 616 14 00) of in de parkeershop (Molenborre 30 in Halle).
Uiteraard zijn de bezoekerspassen niet verplicht. Voor bezoekers die niet langer dan 3 uur parkeren, hun wagen na 3 uur verplaatsen of buiten de betalende of blauwe zone parkeren, is de pas immers niet nodig.
Waarom zijn er verschillende uurtarieven?
Het uurtarief hangt af van waar je je auto parkeert. De visie is duidelijk: hoe dieper in het centrum, hoe duurder het uurtarief. En zoals in elke stad met betalend parkeren, zijn de eerste uren goedkoper. Vanaf het derde uur wordt doorgaans een duurder tarief gehanteerd. Dit moet ervoor zorgen dat er op drukke parkings dichtbij het centrum ook regelmatig parkeerplaatsen vrijkomen voor nieuwe klanten of bezoekers aan onze stad.
Elke nummerplaat heeft per dag recht op een gratis kwartier parkeren.
Moet je op zaterdag betalen om te parkeren?
Zolang de geplande parking aan De Bres nog niet in gebruik is (2025), parkeer je op deze parkings rond Halle-centrum elke zaterdag gratis:
- Parking De Leide – Leide – 198 plaatsen
- Parking De Bres – Monseigneur Senciestraat – 177 plaatsen
- Parking Nederhem en Spoorwegstraat – 170 plaatsen
- Parking Station – Vandenpeereboomstraat – 150 plaatsen
- Parking Fons Vandemaelestraat – 50 plaatsen
- Parking Klaar – Willamekaai – 25 plaatsen
- Parking Thibautstraat – Louis Thibautstraat – 18 plaatsen
- Parking Bresweg – 18 plaatsen
- Parking Suikerkaai – Suikerkaai – 120 plaatsen (zomer 2022)
Dit betreft de groen gearceerde parkings. Deze parkings zijn samen goed voor meer dan 800 gratis parkeerplaatsen op zaterdag, op onmiddellijke wandelafstand van de zaterdagmarkt en het commercieel centrum.
Ook het gratis parkeren in het volledige stadscentrum (rode en groene zone) op koopweekends blijft behouden. De stad bepaalt deze dagen in overleg met de handelaars. Benieuwd op welke dagen je gratis mag parkeren in de betalende zones?
Raadpleeg www.halle.be/koopzondagen
⚠️ Opgelet: Deze uitzonderingen gelden niet voor de blauwe zone. Daar moet je ook op die dagen je parkeerschijf, achter je ruit plaatsen of over een geldige parkeerkaart of bewonerskaart beschikken. Op de Shop & Go-plaatsen blijft de maximale parkeerduur van 30 minuten ook van kracht.
Als je een abonnement betaalt, wil je graag in je straat parkeren. Komt hier controle op?
Voor de opvolging van het parkeerbeleid doen we beroep op een externe partner. Deze zal ook (zo goed als) dagelijks controleren of de parkeerafspraken worden nageleefd. Mensen die de regels niet naleven, ontvangen een retributie. Het is echter niet de intentie van de stad of de externe partner om een heksenjacht te ontketenen.
Moet je betalen op de Welkomstlaan?
Op de Welkomstlaan mag je 7 dagen op 7 gratis en onbeperkt parkeren.
Wordt er gefactureerd op basis van het aantal minuten of kwartieren?
Voor een korte stop kan je een gratis ticketje krijgen voor de eerste 15 minuten. Je kan verder ook per kwartier betalen.
Mag je met je bewonerskaart op een Shop & Go-plaats staan?
Ja, maar dat mag ook zonder bewonerskaart. Iedereen – ook al woon je niet in Halle - mag er een half uur gratis parkeren. Voorwaarde is wel dat je binnen de 30 minuten weer plaats maakt voor een andere klant die snel iets wil leveren of aankopen. Dit wordt gecontroleerd door middel van parkeersensoren.
Infrastructuur
Wie beheert de parkings? Waarom werken we met een externe partner?
Maatschap Parkeren Halle staat in voor het beheer van de parkings. De stad krijgt een vergoeding in ruil voor de concessie. Werken met een externe partner heeft verschillende voordelen.
Ten eerste staat deze externe partner in voor alle grote investeringen voor het parkeerbeleid, zoals de nieuwe parkeermeters en de parkeersensoren op de shop & go plaatsen. De stad moet deze investeringskost niet betalen. Hetzelfde geldt voor het onderhoud van deze zaken.
Ten tweede volgt deze externe partner de naleving van het parkeerbeleid op. Zo komt er bij de politiediensten capaciteit vrij om zich op andere politionele zaken te focussen.
Ten derde volgt deze externe partner de meest recente evoluties binnen het parkeerbeleid op. Hij is een volwaardige partner voor het stadsbestuur om het parkeerbeleid actueel te houden en op de meest recente evoluties in te spelen.
Komen er extra fietsenstallingen in de stad? Zijn deze bewaakt?
We hebben nieuwe overdekte fietsenstallingen geplaatst op onder meer het J. Possozplein, de Molenborre en op de hoek van de Beertsestraat en Bergensesteenweg. De bedoeling is om op termijn over zo’n 25 fietsenstallingen (7 overdekte en 17 niet-overdekte) te beschikken. Op die manier willen we inwoners en bezoekers zoveel mogelijk aanmoedigen om met de fiets naar het centrum te komen. Het is gezond en gratis. We begrijpen dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Maar uit onderzoek van Vias blijkt dat ruim 1 op de 2 Belgen nog steeds de wagen neemt om naar de bakker te gaan of voor andere korte verplaatsingen. Met het nieuwe parkeerbeleid en met ruime fietsenstallingen, willen we onze inwoners aanmoedigen om voor korte afstanden te voet of met de fiets naar het centrum te komen.
Maar een overdekte fietsenstalling is nog geen bewaakte fietsenstalling. Daarvoor verwijzen we je door naar onze grote bewaakte fietsenstalling aan het station.
Waarom zijn de ondergrondse parkings nodig? Wat met het groen in de stad?
Door parkeerplaatsen aan De Bres ondergronds te brengen, komt er bovengronds ruimte vrij, die als park, rustzone of belevingsplein kan worden ingericht. Zo wordt het stadscentrum aangenamer en aantrekkelijker. Op die manier maken we ook ruimte voor het Landschapspark dat Lembeek met Buizingen zal verbinden en dwars door de stad trekt.
In zo’n ondergrondse parking voorzien we ook ruimte voor motoren en fietsen. Die komt er dus niet enkel en alleen voor automobilisten. Iedereen wordt er uiteindelijk beter van.
Waar en wanneer komt de NMBS-parkeertoren?
De NMBS investeert 8 miljoen euro in de parkeertoren aan het station van Halle. Die toren zal 350 parkeerplaatsen tellen en er wordt ook een bewaakte fietsenstalling voorzien met een capaciteit van185 fietsen, waaronder ook een beperkt aantal buitenformaatfietsen (10 stuks). Deze fietsenstalling wordt ook uitgerust met laadinfrastructuur voor het opladen van de batterijen van elektrische fietsen (37 stuks). De realisatie is gepland voor het najaar van 2022. De werken zijn intussen volop aan de gang. Deze toren vind je dus binnenkort op het terrein tussen het zwembad en Molens Dedobbeleer aan de Graankaai.
De stad Halle is al jaren vragende partij voor een nieuw parkeergebouw, omdat de parkeerdruk rond het station fors is gestegen. Het station in Halle verwelkomt dagelijks ruim 6.000 reizigers en is daarmee het drukstbezochte station in Halle-Vilvoorde. Dat steeds meer mensen in Halle het openbaar vervoer gebruiken, is uiteraard een goeie zaak. Maar voor de pendelaars is het niet altijd eenvoudig om een plaatsje dichtbij te vinden. De parkeertoren zal zowel de omwonenden als de pendelaars ten goede komen.