7645 meldingen in 2021: 7645 keer dankjewel!
Halle kreeg vorig jaar 7645 meldingen over diverse mobiliteitsproblemen, sluikstorten en beschadigingen aan o.a. straten, pleinen en parken. Halle is al deze melders dankbaar: zij zijn de ogen van onze stad. Op die manier kunnen we sneller een oplossing uitwerken en zo bouwen we samen aan een nette, goed onderhouden en veilige stad.
Samen zorgen voor een nette en veilige stad
Halle werkt al zo’n 3 jaar met TOPdesk: een digitale meldingendatabank waarin alle meldingen die de stad ontvangt, zorgvuldig worden geregistreerd en opgevolgd. Via TOPdesk informeren we de melder ook over de verdere opvolging van zijn/haar melding. Door deze aanpak kan de stad efficiënter te werk gaan en meldingen sneller oplossen. Dankzij de sensibiliseringscampagne midden 2021 en de handige meldingenkaart op de Stadsapp is de drempel om een probleem te melden bovendien minder groot geworden.
Zo noteerde de stad vorig jaar 7645 meldingen voor de dienst openbare werken. Dat zijn 1629 meldingen meer dan in 2020 (6016 meldingen). Omgerekend gaat het om zo’n 20 meldingen per dag. Maar liefst 7509 van deze meldingen kregen ook een oplossing.
1 op de 2 meldingen is binnen 8 werkdagen opgelost
Door gebruik te maken van de centrale meldingenbank wordt de gemiddelde doorlooptijd van een melding sterk ingekort. 15% van alle meldingen wordt dezelfde werkdag al opgelost. 1 op 2 meldingen krijgt binnen 8 werkdagen een concreet antwoord. Na 22 erkdagen is zelfs 70% van alle meldingen weggewerkt. Sommige meldingen hebben natuurlijk niet altijd een kant-en-klare oplossing en vragen bijkomend onderzoek of een bijkomende studie. Voor nog andere oplossingen doen we een beroep op een externe aannemer of zijn we afhankelijk van nutsmaatschappijen. Het spreekt voor zich dat die oplossingen ook meer tijd vragen. Het gebeurt helaas ook dat we op korte termijn geen oplossing kunnen bieden, omdat die te grote nadelen of kosten meebrengt. Maar sowieso proberen we de melder op de hoogte te houden op belangrijke momenten over onze vorderingen.
Mobiliteit en sluikstorten goed voor meer dan de helft van alle meldingen
Het grootste deel van de meldingen (28,7%) heeft betrekking op de mobiliteit en de signalisatie in onze stad. Vaak gaat het over de snelheid die onvoldoende wordt gerespecteerd. Ruim 1 op de 4 meldingen (25,8%) handelt over afval en sluikstorten. Verder heeft bijna 1 op de 5 meldingen (17,3%) betrekking op beschadigingen of verzakkingen op wegen en pleinen. Door deze problemen te melden, kunnen we snel werk maken van een oplossing. Zo zorgen we samen voor een nette, goed onderhouden en veilige stad. En dat is fijn voor iedereen die er woont, werkt, studeert of geniet.
Stadsapp is de snelste manier om iets te melden
Waarom? Als je ergens een gat in het wegdek of een sluikstort opmerkt, kan je met de Stadsapp ter plaatse een foto maken en meteen ook de GPS-coördinaten meesturen. Op die manier weten we heel precies waar het probleem zich situeert en zit de melding meteen ook in het meldingenbeheer. Zo kan de stad zo snel mogelijk reageren.
Je vindt de Halle-stadsapp in de Google en de App Store. Downloaden kan via deze knoppen:
Maar uiteraard kan je ook steeds iets melden:
- via de website (klik op ‘ik wil iets melden’)
- via info@halle.be
- via 02 365 99 00
- via de meldingenkaart
Ook andere diensten vlot bereikbaar via Stadsapp
Behalve de dienst openbare werken zijn er in 2021 nog andere diensten met TOPdesk aan de slag gegaan: de dienst lokale economie verwerkte 737 meldingen, de dienst ruimte & wonen 4698, en de dienst integrale veiligheid zo’n 1322.