Belly Menswear
In het nieuw naar het trouwfeest van je beste vriend? Of kan je kleerkast een opfrisbeurt gebruiken? Ingrid Platteau en haar neef Brecht staan voor je klaar bij Belly Menswear. Vanaf maart wordt shoppen er nog leuker want de winkel breidt uit.
Noem Belly Menswear gerust een mode-instituut in Halle. De zaak is al 57 jaar een vaste waarde in het winkelaanbod van de stad. Het verhaal van de winkel speelt zich al even lang af op de Ninoofsesteenweg. “Mijn ouders namen in 1967 de Stock Américain over die toen nog aan de overkant van de straat gevestigd was”, blikt Ingrid op het prille begin terug. “De naam Belly is afgeleid van Bernard en Lilly, het koppel dat de winkel uitbaatte. Toen hing er nog dames-, heren- en kindermode in de rekken. Later werd dan enkel voor herenmode gekozen.”
Waarom de keuze voor mannenmode?
Ingrid: Er was al een groot aanbod voor dames in de buurt. Terwijl de kostuums voor mannen in de winkel goed verkochten. De mannenhoek was klein maar populair. Wie naar een feest gaat, kleedt zich graag op. Dat is vandaag nog steeds zo. Corona zorgde enkele jaren geleden voor een dipje maar nu we meer mogen, zien we de vraag natuurlijk stijgen.
Onderweg evolueerde de winkel wel.
Ingrid: In 1991 verhuisden we naar de overkant van de Ninoofsesteenweg. We verbouwden in '93 de winkel en sindsdien evolueren we mee met de tijd. Je kan hier nog altijd klassieke kostuums vinden. Maar ook het aanbod aan vrije tijdskleding is populair. Het kiezen van collecties is een wel een uitdaging geworden. De tijd dat je wekelijks kostuums inkocht, zoals bij mijn ouders, is voorbij. Je koopt per seizoen in.
Intussen draai jij ook al enkele jaren mee, Brecht.
Brecht: Ik zorg er mee voor dat klanten een persoonlijk advies krijgen. We helpen op maat verder: Zeker voor de kostuums is dat een troef die we graag uitspelen. We willen dat iedereen tevreden buitenstapt. Kleding moet er niet alleen goed uitzien als een model het draagt, maar op iedereen. Klanten waarderen onze persoonlijke aanpak en advies. We nemen de tijd om de perfecte outfit te vinden.
De klanten vertrouwen op jullie expertise.
Ingrid: (knikt) Je kent niet alleen de smaak van de klant, maar ook de juiste pasvormen. Dat is handig want mannen passen niet graag veel kledingstukken. Ze proberen er een paar en kopen wat past. Vrouwen shoppen op een andere manier. En dus is het goed dat we al snel een richting kunnen aangeven aan de klanten. Daar zijn ze blij mee. En wij zijn tevreden als de klant gelukkig is met wat hij koopt.
Tussendoor breiden jullie opnieuw uit.
Ingrid: We verbouwen de winkel om in maart te heropenen. In de extra ruimte creëren we een 'gentleman's corner', een plek waar onze klanten zich op hun gemak kunnen voelen, een koffie kunnen drinken en op hun gemak de collecties kunnen bekijken. Het idee is om een omgeving te creëren waarin mannenkleding en maatwerk centraal staan, maar dan in een moderne, uitnodigende setting.
Belly Menswear, Ninoofsesteenweg 18, 1500 Halle | www.belly-menswear.be