×

Deze 10 duurzame helden gaan ‘Samen voor onderwijs’

Van 18 tot 25 september vieren we in Halle de Week van de Duurzame Gemeente. We zetten dan onze eigen duurzame helden in de kijker. Onder de slogan ‘Samen voor onderwijs’ hebben we dit keer extra aandacht voor initiatieven die bijdragen aan levenslang leren, gelijke kansen en welzijn op school en in de kinderopvang en recht op onderwijs voor iedereen.

Op 25 september 2015 ondertekende België als een van 193 landen de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Ook bekend als de ‘Sustainable Development Goals’ of kortweg SDG's. Het doel: tegen 2030 moeten 17 SDG's een actieplan vormen om armoede te bestrijden en tegelijkertijd onze planeet te beschermen tegen klimaatverandering. Onze stad engageerde zich als een van de pilootgemeenten in Vlaanderen om duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te integreren in het lokale beleid. Heel wat inwoners werken intussen zelf al rond deze doelstellingen. We zetten enkele van hen graag in de kijker.
Het waren de Hallenaren zelf die de voorbije weken hun duurzame helden nomineerden. Dit zijn de 10 projecten die we huldigen:

Colruyt Group Technics – Het Scooterproject

Colruyt Group Technics doet veel meer dan alleen het opleiden van collega’s. Er worden rondleidingen, workshops en nog andere samenwerkingen aangeboden voor organisaties én scholen. Eentje van deze samenwerkingen is het “scooterproject” met leerlingen van GO!AL. De technici en de leerlingen herstelden samen de scootmobiel van Hans Eerlings, al 10 jaar MS-patient, uit Lembeek. Intussen is Hans jammer genoeg overleden, maar hij apprecieerde de inspanningen van de leerlingen enorm toen die de scootmobiel hersteld bij hem parkeerden.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

3. Goede gezondheid en welzijn, 4. Kwaliteitsonderwijs, 8. Waardig werk en economische groei, 10. Ongelijkheid verminderen, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken.

Digiplekken

Om te voorkomen dat mensen digitaal uitgesloten raken zijn er in Halle Digiplekken ingericht. Zo’n Digiplek is een openbare computerruimte waar inwoners gratis toegang krijgen tot digitale tools en wifi. Vrijwillige Digidokters zorgen er 2 keer per week voor dat iedereen die vragen heeft of problemen ervaart met digitale media, op een laagdrempelige manier kan geholpen worden.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs, 10. Ongelijkheid verminderen, 11. Duurzame steden en gemeenschappen, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken , 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten

Gidsenwerking Den Ast

De vrijwillige gidsen van den AST zetten zich het hele jaar door met veel enthousiasme in om kwaliteitsvolle gidsbeurten aan te bieden aan volwassenen, en vooral ook aan schoolkinderen. Zo maken ze kennis met het Halse verleden en de geschiedenis door een bezoek aan museum den AST, de Sint-Martinusbasiliek en via stadswandelingen.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs

Hilde Lemey

Tijdens de lockdown besloot Hilde om haar verzameling hoeden van zolder te halen. Zo opende Kalpak: een kleurrijk museum waar verhalen over hoofddeksels je de wereld laten zien. Het hoedenmuseum maakt een mooie link naar het leven van Hilde als leerkracht. Naast het museum is er ook een mobiele collectie waarmee Hilde op vraag van scholen naar de klas trekt. Via de hoeden probeert Hilde om kinderen bewust te maken over gelijkheid, inclusiviteit en vooral verschillende culturen.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs, 10. Ongelijkheid verminderen, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken

Kunstacademie Halle

De Kunstacademie is een mooi voorbeeld van breed, inclusief kunstonderwijs, daar waar kunstonderwijs vaak nog een elitaire zaak is. Niet in Halle. Projecten als ‘Kunstkuur’ of muziekonderwijs voor vluchtelingen en het engageren van muziekklassen om te zingen of spelen in een woonzorgcentrum, tonen de sociale en maatschappelijke inbedding.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs

Lessen sociale vaardigheden

Tijdens de lessen sociale vaardigheden wordt gewerkt aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Er werd onder andere een wereldfeest georganiseerd. Leerkracht van het Heilig-Hart & College Bartel Bruyndonck stak haar schouders mee onder dit project. Bartel is geen onbekende, in 2021 was zij ook reeds een duurzame held, omwille van haar projecten rond wereldburgerschap.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

1. Geen armoede, 2. Geen Honger, 3. Goede gezondheid en welzijn, 4. Kwaliteitsonderwijs, 5. Gendergelijkheid, 10. Ongelijkheid verminderen, 11. Duurzame steden en gemeenschappen, 12. Verantwoorde consumptie en productie, 13. Klimaatactie, 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken

Onderwijsraad

Om overleg over de grenzen van de verschillende netten mogelijk te maken bestaat de onderwijsraad in Halle. De nauwe samenwerking tussen Halse scholen, CLB’s en de zorgen ervoor dat belangrijke onderwijskundige thema’s gezamenlijk worden besproken en aangepakt. Zo’n brede vergadering waarbij alle onderwijspartners elkaar versterken, is vrij uniek en leidde al tot heel wat realisaties.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs, 10. Ongelijkheid verminderen, 11. Duurzame steden en gemeenschappen, 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken

Studeer je mee?-atelier

Binnen dit project geven vrijwilligers en studenten tijdens het schooljaar huiswerkbegeleiding aan een groep leerlingen van het lager of secundair onderwijs. Zij zetten zich elke week 1 à 3 uur in. Het project werd gelanceerd tijdens de coronapandemie  omdat heel wat leerlingen kampten met leerachterstand. Omdat de vraag naar begeleiding nog altijd hoog is, blijven de vrijwilligers moedig doorwerken.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs, 10. Ongelijkheid verminderen

Taalbuddy-project

Een taalbuddy geeft tijdens de schooluren per week ongeveer 3 uur extra ondersteuning aan kinderen met thuistaal niet-Nederlands. Vorig schooljaar namen hier 2 scholen aan deel. De vrijwilligers helpen kinderen en geven hen extra kansen, daarmee maken de buddy’s hét verschil voor leerlingen die het nodig hebben.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

4. Kwaliteitsonderwijs, 10. Ongelijkheid verminderen

Kenny De Metter – Cyclo Points

Kenny ontwierp de app Cyclopoints waarmee de school Don Bosco Halle het fietsen promoot onder leerlingen én leerkrachten. Als lid van het Ecosportteam van Halle, wil Kenny meewerken om clubs te helpen een duurzame werking uit te bouwen. Een van de belangrijke thema’s hierbij bleek mobiliteit te zijn. Kenny ontwierp een gebruiksvriendelijke app die iedereen goesting geeft om te fietsen.

Dit initiatief sluit aan bij deze SDG’s:

3. Goede gezondheid en welzijn, 4. Kwaliteitsonderwijs, 11. Duurzame steden en gemeenschappen, 17. Partnerschappen om doelstellingen te bereiken

SDG-tijdcapsules op speelplaatsen

Ook jongeren zetten we intussen aan tot nadenken. Op de speelplaatsen van de basisscholen en secundaire scholen staan een maand lang SDG-tijdcapsules. Leerlingen posten er op wenskaartjes hun ideeën over een duurzamer Halle en laten ons weten wat ze  beter willen zien in de toekomst. De makers van de 5 meest originele wenskaartjes krijgen een beloning.

Meer info en contact