×

Salomé Ysebaert

Salomé Ysebaert werkt bij het AfricaMuseum in Tervuren. Het museum organiseert culturele evenementen, geeft lezingen en workshops rond het koloniaal verleden en heeft meegewerkt aan het rapport rond dekolonisatie van de openbare ruimte in Brussel. Al van kleins af aan is ze gepassioneerd door het Afrikaanse continent en heeft ze interesse in de koloniale geschiedenis van Congo en België. “Hoe meer ik las over het koloniale verleden, hoe gefrustreerder ik werd. Waarom wordt hier zo weinig over gepraat?”.

Educatie

Ik vind het belangrijk om in te zetten op educatie. Het AfricaMuseum speelt hierin een belangrijke rol, omdat er jaarlijks heel veel scholen het museum bezoeken. Maar ook in het algemene lesplan moet ons koloniaal verleden een grotere plaats innemen. Zo kunnen we de beeldvorming veranderen.
Standbeelden zijn daarin een goed voorbeeld, iedereen loopt er langs. Een standbeeld toont aan wat je als stad wil uitdragen. Standbeelden zijn meer dan zomaar standbeelden.


Samen ons denkbeeld veranderen

Kolonialisme is een systeem dat gebaseerd is op uitbuiting en onderdrukking van een bevolking. Het ging gepaard met het idee dat Europeanen beter waren en zij andere bevolkingsgroepen moesten “helpen” en “beschaven”. Die denkwijze zie je bijvoorbeeld ook nog vaak bij ontwikkelingshulp: je ziet vreselijke beelden van kinderen in Afrika die geholpen moeten worden. Afrika wordt vaak gezien als een onderontwikkeld continent, terwijl dat niet waar is. Afrika evolueert ook. Niet per sé in dezelfde richting als het Westen, maar dat wil niet zeggen dat het minder goed is. 

Om racisme aan te pakken, moet je de geschiedenis kennen en begrijpen. Daarom vind ik het zo belangrijk om in te zetten op educatie. Ik geloof echt dat we hier samen aan kunnen werken, niet als twee groepen tegen elkaar. Iedereen is betrokken bij deze problematiek. We moeten streven naar verdraagzaamheid en respect voor verschillende culturen. Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben, maar je moet wel respect hebben voor elkaar.