×

Update: Ecoduct Hallerbos

Update: Ecoduct Hallerbos: nieuwe koker in gebruik vanaf 1 maart 2024

Goed nieuws: de bouw van het nieuwe ecoduct aan het Hallerbos ligt op schema! Een jaar na de start van de (voorbereidende) werken is de eerste koker, voor het verkeer richting Bergen/Charleroi, klaar. Dat betekent ook dat de werken wisselen van rijhelft, om zo de andere koker van het ecoduct (richting Brussel) te bouwen. Nu rijden alle automobilisten (ook het verkeer richting Bergen/Charleroi) op de weghelft waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Brussel rijdt. Die situatie wordt omgedraaid: vanaf 1 maart rijden bestuurders in beide richtingen op versmalde rijstroken door de nieuwe koker (op de rijhelft richting Bergen/Charleroi).

Fasewissel ‘s avonds en ‘s nachts

Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen vindt de fasewissel plaats tussen donderdagavond 29 februari 20u en vrijdagochtend 1 maart 2024 5u. Tijdens de wissel zal het verkeer in beide richtingen op één rijstrook de werfzone kunnen voorbijrijden. De huidige werfinrichting blijft overigens behouden tijdens de werken aan de tweede koker: twee (versmalde) rijstroken voor het verkeer richting Brussel en drie (versmalde) rijstroken in de rijrichting van Bergen/Charleroi. Ook tijdens fase 2 houden bestuurders dus best rekening met extra wachttijden bovenop de ‘normale’ filetijd zonder werken. Voor wandelaars en fietsers in het Hallerbos verandert er niets: zij volgen nog steeds de omleiding(en) die terug te vinden zijn op natuurenbos.be/hallerbos.


Rooien van bomen in Hallerbos

Om het project te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om bomen te rooien. De werken starten vanaf 21 februari. Het rooien van de bomen gebeurt in de berm en het bos, en kan beperkte geluidshinder met zich meebrengen voor de buurtbewoners. 

De bomen die we rooien, compenseren we op het einde van de werken door streekeigen bosplantsoen aan te planten. Die nieuwe bomen worden aangeplant in de zones die we bij de bouw van het ecoduct zullen ontharden. Alles samen zal er 2153 m² bos bijkomen.

De gekapte bomen en stronken hergebruiken we bijna allemaal als natuurlijke afscheiding tussen mens en dier op het ecoduct en langs de paden die ernaartoe leiden.

Wat en waarom?

Beschermen van de biodiversiteit

Om het leefgebied en de populatie van de vele diersoorten in het Hallerbos te vergroten en om de biodiversiteit te beschermen, maakt de Vlaamse overheid van de brug van de Vlasmarktdreef over de Brusselse ring (R0) een ‘ecoduct’ voor dieren dat ook gebruikt zal worden door wandelaars en fietsers. De bouw van de brug is een samenwerking van het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap voor Natuur en Bos en het Departement Omgeving, alle drie administraties van de Vlaamse overheid.

275 diersoorten 

Het Hallerbos is een bos van 622 hectare dat vooral bekend is door de spectaculaire voorjaarsbloei van de paarse boshyacinten. Het studiebureau Corridor, dat in opdracht van het Departement Omgeving onderzoek deed in het Hallerbos, trof maar liefst 275 verschillende diersoorten aan uit twaalf groepen. Het ging o.a. over de vos, de bunzing, de wezel, de bosmuis en de eekhoorn. Belangrijke doelsoorten van het ecoduct zijn onder andere de ree, de hazelworm en de vleermuizen, soorten die al sinds oudsher in Vlaanderen voorkomen maar het erg moeilijk hebben in onze sterk versnipperde regio.

Timing en impact?

Werken vanaf late voorjaar van 2023

Volgens de huidige planning starten de werken vanaf het late voorjaar van 2023. In een eerste fase wordt de huidige brug afgebroken. Daarbij zal de snelweg één nacht volledig afgesloten worden. Zodra die datum bekend is, wordt dat op deze pagina gemeld. In een tweede fase volgt de bouw van de nieuwe constructie. Volgens de huidige planning zal het ecoduct in 2025 klaar zijn voor gebruik. 

Voorbereidende werken vanaf 21 februari

Om het project te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om bomen te rooien. Die werken starten vanaf 21 februari. Het rooien van de bomen gebeurt in de berm en het bos, en kan beperkte geluidshinder met zich meebrengen voor de buurtbewoners. De bomen die we rooien, compenseren we op het einde van de werken door streekeigen bosplantsoen aan te planten. Die nieuwe bomen worden aangeplant in de zones die we bij de bouw van het ecoduct zullen ontharden. Alles samen zal er 2153 m² bos bijkomen. De gekapte bomen en stronken hergebruiken we bijna allemaal als natuurlijke afscheiding tussen mens en dier op het ecoduct en langs de paden die ernaartoe leiden.

Meer informatie op wegenenverkeer.be/halle