Intergemeentelijk actieplan zet in op gedeelde mobiliteit
Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw komen samen met een intergemeentelijk actieplan rond gedeelde mobiliteit. Het doel? Auto- en fietsdelen integreren om zo de ecologische en ruimtelijke voetafdruk te verkleinen. Met concrete maatregelen wil de stad Halle de parkeerdruk verlagen, meer open ruimte creëren en de CO2-uitstoot verlagen.
Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw willen met een intergemeentelijk actieplan concrete maatregelen naar voren schuiven om de bevolking vertrouwd te maken met gedeelde mobiliteit.
Burgers die meestappen in het systeem van gedeelde mobiliteit zorgen voor een meer leefbare omgeving. Er komt plaats vrij voor fietsers, sociale verbindingen ontstaan in delende buurten en er is een vlottere verkeersdoorstroming. Bovendien is gedeelde mobiliteit inclusief. Gedeelde mobiliteit biedt kansen om basisbereikbaarheid voor iedereen in de praktijk te brengen.
Ambitieuze doelstellingen
Het actieplan spitst zich toe op twee centrale doelen. Eerst en vooral gaan de drie gemeenten voor een afname van het aantal personenwagens tegen 2024 met 1 procent dankzij auto- en fietsdelen. Er komen 37 deelwagens in Halle, 21 in Beersel en 26 in Sint-Pieters-Leeuw, en daarbovenop ook een fietsdeelsysteem in elke gemeente. Ten tweede moet de helft van de nieuwe deelwagens van aanbieders met een eigen vloot in Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw elektrisch zijn in 2030. Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw gaan ook werk maken van een aanspreekpunt rond gedeelde mobiliteit en de installatie van hoppinpunten waar je kan snel en gemakkelijk kan overstappen op het openbaar vervoer.
Het actieplan bouwt verder op bestaande klimaatambities van Halle, Beersel en Sint-Pieters-Leeuw. De drie lokale overheden werken op dit moment aan een nieuw gezamenlijk Klimaatactieplan.