×

Juwelier Bosmans

Staan de wijzers stil op je horloge? Mag je een verlovingsring uitzoeken? De kans is groot dat je dan juwelier Bosmans binnenstapt. 31 jaar geleden opende de zaak in de Basiliekstraat de deuren. Intussen draait de tweede generatie mee.

Hilde Van den Bossche en haar kinderen Femke, Elke en Kris staan samen met hun team klaar om iedereen te helpen. Wanneer we op een doordeweekse dag binnenspringen, valt het ons op dat er veel klanten langskomen.

Valentijn en kerst liggen al lang achter ons. En toch is het druk?

Hilde: Tegenwoordig kopen mensen het hele jaar door juwelen. Vroeger bezochten onze klanten ons op belangrijke momenten in hun leven of tijdens feestdagen. Dat is dus veranderd. Ondanks de crisis blijven juwelen populair. Mensen kiezen zelfs sneller voor goud dan voor zilver, maar kopen bewuster.

Hier staat een uitgebreid team klaar om de klanten te helpen.

Femke: Iedereen heeft zijn specialiteit. Ik sta in de winkel en koop met mama collecties aan, Elke doet vooral de administratie. Kris herstelt en ontwerpt juwelen op maat van de klant. Ook daar is veel vraag naar. Mama combineert de aankoop van collecties dan weer met de administratie. We rekenen verder nog op 4 medewerkers en in het weekend helpt er nog 1 extra kracht mee. Tijdens drukkere periodes springt iedereen overal bij natuurlijk.


Iedereen heeft een goede reden om een mooi aandenken dicht bij zich te houden. - Hilde


Zijn er ook trends in jullie sector?

Hilde: De vraag naar rouwjuwelen stijgt. Er is heel wat keuze. Je kan de as van een dierbare in een sieraad laten verwerken, het bijhouden in een juweel en meer. Het verdriet is vaak nog heel groot als mensen binnenstappen met die vraag. Dat maakt het allemaal erg persoonlijk, die verhalen grijpen je soms echt bij de keel. Soms gaat het dan over een kind dat er niet meer is of een huisdier dat jarenlang deel uitmaakte van het gezin. Iedereen heeft een goede reden om een mooi aandenken dicht bij zich te houden.

Met welk budget stappen we hier best binnen?

Femke: Iedereen kan hier iets vinden. Van oorringen die 20 euro kosten tot duurdere stukken uit de collectie: voor ons zijn alle klanten gelijk. Tot enkele jaren geleden hadden we 3 winkels in de straat. Een zaak met onze duurdere merken, onze B-watch-winkel die zich richtte op jongeren en een derde winkel met sieraden voor lagere budgetten. 7 jaar geleden brachten we alles samen op 1 locatie. Dat bleek de juiste zet. Nu komen mensen om de batterijen in hun horloge te laten vervangen en tegelijk ontdekken ze de rest van ons aanbod. De klant vindt alles onder hetzelfde dak.

De carnavalisten kennen jullie vooral van de Krottenworp.

Hilde: (lacht) We zijn al jaren sponsor van de Krottenworp op Krottenmaandag. We kregen ooit de vraag van Halattraction om het winnende juweel voor die worp te maken. Oorspronkelijk kreeg dat de vorm van een Halse krot. Maar zo’n snoepje is niet echt een mooi sieraad. Nu levert de winnende krot een aankoopbon van 500 euro op. De winnaars die we elk jaar over de vloer krijgen zijn blij met zo’n mooie prijs. Zelf glunderen we ook op het podium die avond als iemand zielsgelukkig met de winnende krot het podium opstapt.

Aan wie geven jullie de Halle Handelt-fakkel door?

Femke: Aan Boxtime, een nieuwe winkel die tegenover onze zaak de deuren opende. Daar zijn we natuurlijk heel blij om.