Nieuwe brug Drasop over Brusselse Ring
⚠️ UPDATE 23/10/2024
De werken op de snelweg zijn afgerond. De werken bovenop de brug duren nog tot het voorjaar van 2025.
Afwerkingsfase
De Brusselse ring is opnieuw volledig open voor verkeer. We werken wel nog tot het voorjaar van 2025 aan de brug. De komende maanden worden de definitieve oplegtoestellen geïnstalleerd. Dat zijn elementen van synthetisch rubber en staal die tussen de brug en de pijlers worden gelegd. Ze dienen om de krachten en bewegingen van de brug op te vangen. Wanneer de oplegtoestellen klaar zijn, zorgen we voor de eindafwerking met onder andere de voegen, de verharding en de markeringen. Als laatste stap voeren we een belastingsproef uit om de draagkracht en stabiliteit van de brug te testen.
⚠️ UPDATE 1/09/2023
Voorbereidende werken vanaf 4 september
De aannemer start op 4 september met voorbereidende werken ter hoogte van de Drasopbrug. Die werken zijn nodig om de afbraakwerken in het weekend van 23 en 24 september vlot te laten verlopen. Doordat er voornamelijk in de zij- en middenberm wordt gewerkt, hoeft de aannemer slechts één rijstrook in te nemen 's nachts (telkens tussen 20u 's avonds en 6u 's ochtends) en blijft de hinder beperkt.
Brusselse Ring afgesloten voor sloop Drasop
In de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 september 2023 wordt de Brusselse Ring (R0) ter hoogte van de Drasopbrug in Buizingen volledig afgesloten. Van 21u ‘s avonds tot 9u ’s ochtends breekt het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer de oude brug af. De omleiding loopt over de gewestwegen in Halle. Na de afbraak start de bouw van een nieuwe brug. Het verkeer zal tijdens de bouw in beide richtingen op de R0 over 3 versmalde rijstroken rijden. De werken duren tot de zomer van 2024.
Werken maart 2023 - Rooien van bomen rond projectzone
Om het project te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om bomen te rooien. De werken worden uitgevoerd voor 15 maart. Het rooien van de bomen gebeurt in de berm en kan beperkte geluidshinder met zich meebrengen voor de buurtbewoners. Eens de nieuwe brug gebouwd is, planten we ter compensatie van de gerooide bomen nieuwe bomen aan. Op die manier behouden we het groene karakter van de Drasopbrug.
Wat en waarom?
Brug afgesloten sinds 2 augustus 2019
Door een incident met een vrachtwagen werd de brug van Drasop over de Ring rond Brussel op 2 augustus 2019 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De vrachtwagen schoot in brand onder de brug, waarbij een van de stalen liggers van de brug ernstig beschadigd geraakte. Hoewel auto's en vrachtwagens voorlopig niet over de brug kunnen rijden, blijft deze wel toegankelijk voor voetgangers en fietsers.
Ontwerp nieuwe brug vooral gericht op actieve weggebruiker
De brug van Drasop wordt niet gerenoveerd, maar wel volledig vervangen. Een renovatie zou niet enkel duurder zijn, maar ook minder duurzaam. In 2019 kreeg Wegen en Verkeer de opdracht om een ontwerp te maken voor een nieuwe Drasopbrug die geschikt is voor alle verkeer. In het ontwerp wordt rekening gehouden met het lokale karakter van de omgeving en de functie van de brug als vlotte en comfortabele fietsverbinding tussen Buizingen enerzijds en Dworp anderzijds. Voetgangers en fietsers zullen op de nieuwe brug meer ruimte krijgen, met twee voet- en fietspaden van telkens 2,5 meter breed.
Het autoverkeer krijgt één rijstrook van ongeveer 3 meter breed, in het midden van de weg. Er komen verkeerslichten aan weerskanten van de brug om auto's beurtelings door te laten. Dat betekent ook dat de nieuwe brug smaller zal zijn dan de huidige. Zo proberen we een aanzuigeffect voor sluipverkeer te vermijden.
Er werd overwogen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te verhogen door een niet-overrijdbare drempel te voorzien tussen de rijweg en het voet-/fietspad. Maar hieraan kon niet tegemoet gekomen worden, omdat hulpverleners - zoals de brandweer - dan geen vlotte passage via de brug kon worden gegarandeerd.
De nieuwe brug zal slechts één rijstrook hebben voor gemotoriseerd verkeer, met aan beide kanten een apart fiets- en voetpad.
Timing en impact?
⚠️ UPDATE 1/09/2023
Voorbereidende werken vanaf 4 september
De aannemer start op 4 september met voorbereidende werken ter hoogte van de Drasopbrug. Die werken zijn nodig om de afbraakwerken in het weekend van 23 en 24 september vlot te laten verlopen. Doordat er voornamelijk in de zij- en middenberm wordt gewerkt, hoeft de aannemer slechts één rijstrook in te nemen 's nachts (telkens tussen 20.00 uur 's avonds en 6.00 uur 's ochtends) en blijft de hinder beperkt.
Brusselse Ring afgesloten voor sloop Drasop
In de nacht van zaterdag 23 op zondag 24/9 wordt de Brusselse Ring (R0) ter hoogte van de Drasopbrug in Buizingen volledig afgesloten. Van 21u ‘s avonds tot 9u ’s ochtends breekt het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer de oude brug af. De omleiding loopt over de gewestwegen in Halle. Na de afbraak start de bouw van een nieuwe brug.Het verkeer zal tijdens de bouw in beide richtingen op de R0 over 3 versmalde rijstroken rijden. De werken duren tot de zomer van 2024.
Werken waarschijnlijk vanaf najaar 2023
Volgens de huidige planning zullen de werken starten in het najaar van 2023 en ten vroegste eindigen in de zomer van 2024.
Voorbereidende werken om talud te verhogen
Omdat de nieuwe brug een stuk hoger komt te liggen zullen er eerst voorbereidende werken plaatsvinden. Daarbij worden de bestaande bomen van de talud aan de kant van Halle gerooid, waarna de talud kan worden verhoogd en de grote werken kunnen starten. Dit wordt uitgevoerd voor 15 maart 2023. Eens de nieuwe brug gebouwd is, worden er ter compensatie van de gerooide bomen nieuwe bomen aangeplant. Zo blijft het groene karakter van de brug van de Drasop behouden.
Volledige afsluiting Ring enkel tijdens afbraak brug
Over de exacte hinder kunnen we nog niet in detail treden. Wel zal deze zoveel mogelijk beperkt worden, omdat de bouw van de brug grotendeels gecombineerd zal worden met de bouw van het ecoduct aan het Hallerbos iets verderop. Tijdens de afbraak van de bestaande brug zal de Brusselse Ring (R0) voor één nacht volledig worden afgesloten. Gedurende de bouw van de nieuwe brug zal het verkeer over versmalde rijstroken moeten rijden, op één rijweghelft. Daarbij blijven steeds drie versmalde rijstroken in gebruik in beide richtingen. Om voldoende plaats te maken, zullen er tijdelijke verhardingen worden aangelegd in de zij- en middenberm.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe-brug-drasop-over-brusselse-ring