De Stadsmonitor doorgelicht: dit vinden Hallenaren belangrijk
De Hallenaar is tevreden over de dienstverlening van de stad. Inwoners nemen vaker de fiets maar vinden wel dat er te weinig kinderopvang is. Het zijn enkele resultaten uit de Stadsmonitor. Inwoners geven in die bevraging van de Vlaamse overheid aan wat ze belangrijk vinden.
De Vlaamse overheid maakte in februari de resultaten van de Stadsmonitor bekend. Die bevraging werd in 2023 georganiseerd in alle Vlaamse steden en gemeenten. 595 Hallenaren vulden een uitgebreide vragenlijst in. De Stadsmonitor werd in februari gepubliceerd. Intussen bestudeerden de diensten de cijfers. Daaruit blijkt dat de Hallenaren over heel wat zaken tevreden zijn. Maar er is nog werk aan de winkel. Halle gaat dus verder met deze resultaten aan de slag.
Tevreden over de loketwerking
De Hallenaar is tevreden over de dienstverlening aan het loket. Het percentage tevreden klanten stijgt van 48 % naar 62% terwijl het Vlaams gemiddelde van 72% naar 54% duikt. De voorbije jaren maakte stad Halle werk van een betere dienstverlening. Sinds december 2020 verwelkomen we de inwoners in een vernieuwde balie in het stadhuis.
Alle loketten vind je terug in 1 centrale balie. Voordien was het voor inwoners vaak moeilijk om het juiste loket op de juiste verdieping te vinden. We installeerden een nieuwe afsprakenmodule waardoor je snel iets kan plannen en op donderdagavond zijn de diensten ook geopend.
Digitale dienstverlening scoort
Ook de digitale dienstverlening scoort. De tevredenheid hier stijgt van 44 % naar 61%. In Vlaanderen ligt dat gemiddelde op 56 %. Inwoners vragen vandaag heel wat documenten digitaal op. Via het systeem TOPdesk melden ze sneller zaken die effectief behandeld worden door de medewerkers. TOPdesk is een digitale meldingendatabank waarin alle meldingen die de stad ontvangt, zorgvuldig geregistreerd en opgevolgd worden. Op www.halle.be/melding kan iedereen gemakkelijk een melding doorgeven.
Bovendien lanceerde Halle een handige stadsapp in 2018 die eind vorig jaar vernieuwd werd. Met de introductie van de Digiplekken zorgt de stad er wel voor dat ook wie nog niet helemaal mee is, toch toegang heeft tot de digitale dienstverlening. Dit zijn plekken waar je gratis en zonder afspraak een computer en een internetverbinding kan gebruiken. Je kan hier ook betalend printen.
Op vaste momenten zijn er vrijwilligers aanwezig die je kunnen helpen met allerlei digitale vragen en jouw digitale vaardigheden verder helpen ontwikkelen. Ook met vragen over je eigen gsm, laptop of tablet kan je hier terecht.
Minder wagens, meer fietsen
Minder Hallenaren hebben een wagen. Het aantal inwoners met een auto daalt van 94% naar 89%. De fiets is populairder. Dat aantal stijgt van 68% naar 76%. Ook het openbaar vervoer wint aan populariteit. Dat is met 8 procent gestegen naar 44%. De inwoners denken dus na over hun eigen mobiliteit. De stad koos enkele jaren geleden al resoluut voor het STOP-principe bij de heraanleg van straten: eerst aandacht voor voetgangers en fietsers (stappers en trappers), dan het openbaar vervoer en ten slotte de wagen (privévervoer). Fietsen moet comfortabel kunnen in een stad als Halle. En dus werd de binnenstad in 2020 1 grote fietszone. De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers. Fietsers mogen er niet ingehaald worden.
Tegelijk investeerde Halle in overdekte fietsenstallingen waar je zelf gratis je fiets kan opladen. Ook wie het financieel minder breed heeft, moet een fiets kunnen kopen. Daarom kende Halle vorig jaar een fietspremie toe aan wie er 1 kocht.
Blij met het extra groen
In 2017 was maar net de helft (54%) van de Hallenaren tevreden over de natuur en het groen in de buurt. Uit de laatste cijfers van de Stadsmonitor is dat gestegen naar 69%. Een groener Halle, daar wordt al een hele tijd aan gewerkt. In 2021 opende het eerste Zenneterras aan de Leide. Later volgde er nog 1 in het Albertpark en 1 langs het Zennepad. Het Albertpark werd na 125 jaar heraangelegd en ook Nederhem kreeg er met het Nederhempark nog een strook groen bij. De inwoners appreciëren dat duidelijk. Halle kijkt dan ook al uit naar de realisatie van het grote landschapspark dat zich uitstrekt van Lembeek over Halle naar Buizingen.
Comfortabel sorteren
De Hallenaar is tevreden over de huisvuilvoorzieningen. Die tevredenheid stijgt van 51 procent naar 64 procent. Samen met afvalintercommunale Intradura denkt Halle dan ook na over hoe je het gemakkelijkst sorteert. De grootste verbetering was er in 2023: de opening van een gloednieuw en ruim recyclagepark langs de Stroppenweg. Sindsdien kunnen inwoners handig een gratis en betalend gedeelte van binnenrijden om afval te lossen.
Genoeg assistentiewoningen
Op je oude dag zit je goed in Halle. Het aantal assistentiewoningen steeg van 1,8 per 100 inwoners naar 3,8 per 100 inwoners. Daarmee zit Halle ver boven het Vlaams gemiddelde van 2,1 per 100 inwoners. Er is een ruim aanbod in Halle en ook de stad droeg een steentje bij. In 2021 werden 40 assistentiewoningen afgewerkt in het complex Huiskensveld op de woonzorgcampus van de stad Halle.
Hallenaar wil groter winkelaanbod
De Hallenaar vindt het winkelaanbod te beperkt. In 2017 was 51 procent daar tevreden over. In 2023 is dat nog 37 procent. 43 procent zegt vandaag ontevreden te zijn over het aanbod. Ook een bevraging van het Stadspanel leverde resultaten in dezelfde richting op. De leegstand stoort de inwoners. De stad zet alleszins in op een aantrekkelijk winkelcentrum. Halle wil een aangename stad zijn waar je altijd wel iets ontdekt of beleeft, met gezellige horeca en een leuk winkelaanbod. Om die beleving te vergroten wil Halle onder andere speelelementen voor kinderen in de winkelstraten plaatsen. Met ‘Win je Zaak’ vult Halle ook al 2 jaar na elkaar enkele leegstaande zaken in. En met de nieuwe parking aan de Suikerkaai komt in juni er extra parkeergelegenheid op een paar minuten wandelen van het centrum.
Hoge nood aan kinderopvang
De nood aan kinderopvang blijft hoog in Halle. Dat merk je aan de cijfers. Amper 40% is tevreden over kinderopvang in Halle. 34% van de inwoners geeft zelfs aan ontevreden te zijn. De stad levert inspanningen. Zo opende in 2021 op de site van Zonnig Huis nog de opvang ’t Kadeeke, goed voor 18 kinderen. In Lembeek wil Halle nog steeds een opvang bouwen voor 36 kinderen. Dat project loopt vertraging op. Maar om de toegekende plaatsen niet te verliezen wil de stad elders voorlopig plaatsen creëren.
Scholieren voelen zich onveilig op de fiets
We nemen vaker de fiets maar fietsen naar school blijkt voor veel jonge Hallenaren geen pretje. Heel wat onder hen geven aan dat ze fietsen naar school onveilig vinden. Halle wil er voor zorgen dat ook scholieren vaker de fiets nemen. Daarom worden elk schooljaar 4 schoolomgevingen veiliger gemaakt met praktische ingrepen. Intussen werken we aan veilige fietsroutes van en naar de scholen. En meer dan ooit krijgen ook kinderen en jongeren een stem in het verhaal: met het project Jonge Wegweters worden ook de noden en wensen van scholieren bevraagd.