Slagerij Van Lysebeth
Ga je wel eens naar een eetfestijn? Dan is de kans groot dat je proefde van een lekkere schotel die door Slagerij Van Lysebeth in Buizingen bereid werd. Uitbater Olivier zweert bij kwaliteit, zowel in de toonbank als op de werkvloer. Sinds 5 jaar draait ook zijn vrouw Ludwina mee. “De klanten waarderen onze persoonlijke aanpak”, zegt Olivier.
Tijdens zijn studies leek het er niet op dat Olivier voor de slagersstiel zou kiezen. “Ik studeerde economische wetenschappen maar koos uiteindelijk toch voor de slagerswereld”, zegt Olivier. “Het was iets dat me wel aansprak. Mijn vader was ook slager, dus in zekere zin is het zo doorgegeven. Hij overleed jammer genoeg veel te vroeg. Dat was voor ons gezin geen gemakkelijke periode. Om te helpen, ging ik net als als mijn broers en zussen wat bijverdienen . Ik ging aan de slag in een slagerij.
Uiteindelijk koos je voor een eigen zaak.
Olivier: Ik nam deze slagerij over in 1997 van Gilbert Marit en Raymonde Decrick. De straat werd toen heraangelegd. Gilbert en Raymonde waarschuwden me dat openen met een werf voor de deur geen goed idee was. Op die manier kon ik me wel goed voorbereiden. Ik opende op 1 mei 1998 de deuren en ben hen altijd dankbaar geweest voor hun advies.
Wat zijn de specialiteiten van het huis?
Olivier: Onze salades, droge worsten en pensen zijn erg populair. We maken zowel witte, zwarte als grijze pensen. Daarnaast leveren we bereide gerechten aan verschillende verenigingen voor hun eetfestijnen. Dat zorgt er dan weer voor dat we ook klanten aantrekken buiten Buizingen want de beste reclame is toch nog altijd wat je de mensen serveert. We streven altijd naar kwaliteit en proberen ons te onderscheiden met een breed assortiment en verse producten. Dat appreciëren onze klanten, net als onze persoonlijke aanpak.
Zie je ook trends in wat de klanten kopen?
Olivier: Absoluut. De maatschappij is veranderd. Veel gezinnen hebben minder tijd om te koken, want ze gaan met 2 werken. Dan willen ze tijdens de week ’s avonds snel iets op tafel zetten. Daarom bieden we naast de traditionele producten ook gerechten zoals vol-au-vent, lasagne en paella aan. We volgen de seizoenen en spelen in op de vraag van de klant. Wanneer iemand allergieën heeft, mogen ze dat dus gerust zeggen. Dan proberen we hen met een aangepast recept te helpen. Mensen willen gemak zonder in te leveren op kwaliteit en dat proberen wij te bieden.”
Daar heb je heel wat personeel voor nodig?
Olivier: We werken met een groot team van vaste medewerkers, flexi-jobbers en studenten. Ook mijn vrouw draait sinds 2019 fulltime mee. Zij neemt onder andere de administratieve taken voor haar rekening. Het is een ganse ploeg, maar enkel zo kunnen we flexibel en klantgericht werken. En omdat er hier een leuke werksfeer heerst, draagt iedereen bij aan het succes van de slagerij. Maar de stiel is niet evident. Vroeger waren er 9 slagers in Buizingen, Huizingen en Dworp, nu zijn wij zowat de enige om die 2 dorpen te bedienen. De papiermolen en regelgeving maken het niet makkelijk. Gelukkig stapte mijn vrouw mee in de zaak.
Hoe vinden jullie dan rust?
Olivier: Sinds vorig jaar gingen we van 38- naar 40-urenweken, waardoor we extra verlofdagen kunnen creëren. Zo krijg je een systeem waarbij we dus regelmatig een weekje dichtgaan. Het blijft op die manier draaglijk voor iedereen. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privéleven en houdt de job aangenaam en werkbaar op de lange termijn.
Tot slot. Aan wie geven jullie de Halle Handelt-fakkel door?
We gaan graag eens een hapje eten in restaurant Den Ommegang. De uitbaters openden onlangs ook een bed & breakfast op hetzelfde adres. Het is beslist een bezoekje waard!