×

Digiplekmedewerker Jason

Digiplek-medewerker Jason Roossens heeft een missie: iedereen meekrijgen in deze online samenleving. Hoe hij dat doet? Op stap met een fietskar. Zwaai gerust even als je Jason voorbij ziet fietsen. Hoe hij de mensen helpt, lees je in dit interview.

Jason, je bent sociaal digitaal medewerker. Wat houdt dat precies in?
Jason: "Mijn job draait om mensen helpen met digitale uitdagingen. Ik ga letterlijk de baan op met mijn mobiele digiplek. In de fietskar zitten laptops, tablets, een smartphone en zelfs een printer. Alles wat ik nodig heb om mensen te ondersteunen, breng ik gewoon mee.”

Je gaat dus echt naar de mensen toe? Waarom is dat belangrijk?
Jason: "We hebben in Halle heel wat digiplekken waar je gratis digitale hulp krijgt. Maar niet iedereen geraakt er. Soms door mobiliteitsproblemen, maar soms ook door een gevoel van schaamte. Door zelf naar de mensen toe te gaan, verlaag ik die drempel. Dat maakt een groot verschil, vooral voor mensen die digitaal kwetsbaar zijn. En voor alle duidelijkheid: schaam je zeker niet als iets online niet lukt. Het kan gewoon ingewikkeld zijn.”

Hoe reageren mensen als je voor de deur staat?
Jason: "Ze zijn wel dankbaar. Onderweg word ik al eens aangesproken. Eén keer vroeg iemand me al fietsend: ‘Mag ik je snel iets vragen?’. Dat soort spontane momenten zijn fantastisch. Ik ben dan ook herkenbaar. Hoe meer mensen we bereiken, hoe liever we het hebben!

Hoe boeken mensen jouw hulp?
Jason: "Ze kunnen contact opnemen via de digiplek, telefonisch of per e-mail. Samen bekijken we wat het best werkt: kan ik bij hen langskomen, of kunnen ze toch naar een digiplek komen? Het draait allemaal om de oplossing die het meest comfortabel is voor hen."

Digitale ondersteuning blijft belangrijk. Heb je het gevoel dat mensen nog veel struikelblokken ervaren?
Jason: "Absoluut. Voor veel mensen gaat alles tegenwoordig te snel. Zeker sinds de coronaperiode is digitalisering in een stroomversnelling geraakt. Dingen zoals online bankieren of het aanvragen van documenten zijn vaak lastig. Het helpt als iemand hen daarin wegwijs maakt."

Wat vind je zelf het leukste aan je werk?
Jason: "Het contact met mensen. Ik hou van gesprekken. Ik probeer mensen op hun gemak te stellen. Ze moeten weten dat ze alles kunnen vragen, zonder schroom."

Je bent ook technisch goed onderlegd. Waar komt die kennis vandaan?
Jason: "Thuis ben ik altijd al de IT-man geweest. Familieleden sturen me een berichtje als er iets misloopt met hun computer of wifi. Dat heeft me ook geholpen in deze job. Mijn opleiding in multimedia sluit daar perfect bij aan."

Tot slot: waarom is deze dienstverlening zo belangrijk?
Jason: "Omdat iedereen mee moet kunnen in de digitale samenleving. Voor sommigen is dat vanzelfsprekend, maar voor anderen een enorme drempel. Met onze mobiele digiplek zorgen we ervoor dat niemand achterblijft."

Digitale hulp nodig? Klik dan door naar www.halle.be/digiplek. Jason en zijn collega's helpen je graag veder!