×

Marc De Coster

Na 15 jaar valt het doek over de Zennetoer, en komt er een nieuwe lokale talentenjacht. Marc De Coster, één van de bezielers, vertelt er meer over in Backstage.

Op 19 februari 2022 is het zover voor de Zennetoer.
Marc De Coster: Dan vindt de finale plaats in CC De Meent in Alsemberg. Deze zomer hebben we zo’n 80 inzendingen ontvangen. Vervolgens namen 10 van hen deel aan de preselectie in GC De Boesdaalhoeve in Sint-Genesius-Rode. Voor 5 groepen resulteerde dat in een ticket voor de finale én een uitnodiging voor een coaching weekend.

Wat houdt zo’n coaching weekend in?
De 5 groepen verzamelden half oktober in Destelheide te Dworp. Ze konden er rekenen op een eigen coach om te werken rond stijl, harmonie, vertolking, … Tijdens die dagen is er dus aardig bijgestuurd en dan merk je al snel de eerste evoluties. Na afloop volgde trouwens ook meteen een leuke test: een try-outconcert voor een beperkt publiek.

Die coaches zijn gevestigde waarden uit de muziekwereld?
Dit jaar kunnen we een beroep doen op Jean-Louis Daulne, bekend van Zap Mama. Ook Niko Westelinck is erbij, hem ken je van de zomerhit met Sabien Tiels: Als jij het niet meer weet. En ook Erik Van Biesen, de voormalige gitarist van Gorki, en Fiona Brown, de support van Daan, nemen een groep voor hun rekening. Geloof me: ook voor hen zijn de samenwerkingen met al dat aanstormend talent best verrijkend.

Na tien edities stoppen jullie ermee. Is het regionaal talent opgebruikt?
Neen hoor. We kregen zoals gezegd maar liefst 80 inzendingen. Maar we zijn ervan overtuigd dat er nog ander talent in de regio is dat nu een beetje in de kou blijft staan. Ik denk aan woord, dans of andere disciplines. Het nieuwe concept klinkt als een soort ‘Regio’s got talent’, al gaan we het zo zeker niet noemen. (lacht) De sterktes van de Zennetoer behouden we sowieso: professionele begeleiding, fijne podia, goeie installaties en speelkansen. Hopelijk bieden we hen ook een springplank naar de toekomst.

Is het niet moeilijk om een woordkunstenaar te vergelijken met een goochelaar, danser of muzikant?
Voor de uitwerking van het concept gaan we ons extern laten begeleiden. Mogelijk komt er zelfs geen wedstrijd meer bij kijken. Dat bespreken we nog met de jeugddiensten, cultuur- en gemeenschapscentra uit de regio en het vormingscentrum Destelheide. Vast staat dat we vanaf het begin zeer breed gaan om tot een heel nieuw project te komen in 2022.

Hoe blik je terug op die 10 edities van de Zennetour?
Ik was er bij van in het begin. Zo oud ben ik dus al (lacht). Ons doel was om meer jong volk op de podia van culturele centra te krijgen. Daarin zijn we ook geslaagd. Je ziet die groepen dan stralen. De energie die je erin investeert, vertaalt zich in heel veel voldoening én vriendschappen. Zeker na zo’n tweedaagse workshop ben je altijd enkele Facebookvrienden en -vriendinnen rijker. Dat soort connectie maakt trouwens dat ook diegenen die niet winnen, altijd tevreden terugblikken.

Heeft de Zennetoer intussen grote namen opgeleverd?
Toch wel. Neem nu de eerste winnaars: AEDO. Dat waren toen broekies van 15 of 16 jaar. Ik weet nog dat ze de champagnefles niet hebben opgedronken, omdat ze nog nooit alcohol hadden geproefd. Die hebben intussen wel op Dranouter en tal van andere Europese folkfestivals gestaan. Andere finalisten zijn later in The Voice beland. Het zijn trouwens niet altijd de winnaars geweest die nadien de grootste aandacht kregen. Kortom, heel wat finalisten hebben achteraf stevige stappen in de muziekwereld gezet. Voor ons de motivatie om er met heel veel zin in te vliegen.

Was het dan niet moeilijk om te stoppen?
Natuurlijk. Waarom ik er dan toch zelf de stekker uittrek? Onze draaiboeken zijn kant en klaar, alles werkt perfect, maar … af en toe moet je gewoonweg durven springen en vernieuwen!