×

Koninklijke Maatschappij van Verenigde Accordeonisten

“Waar een accordeon is, maken mensen plezier!”

In 1923 kwamen enkele bevriende Halse accordeonisten voor het eerst samen om te musiceren. Bijna 100 jaar later is de Koninklijke Maatschappij van Verenigde Accordeonisten van Halle nog altijd een groot succes, met meer dan 30 leden van alle leeftijden. Volgens voorzitter en dirigent Patrick Bois d’Enghien is dat niet verwonderlijk: “De unieke klank van een accordeon maakt mensen vrolijk!”

Jullie vereniging heeft een rijke geschiedenis.
Patrick:
In 2024 bestaan we 100 jaar. De titel Koninklijke Maatschappij der Verenigde Accordeonisten van Halle dragen we sinds 1951. Het grootste gedeelte daarvan, meer dan 80 jaar lang, repeteerden we in lokaal ‘Bij den Vernisboer’ op de Nijvelsesteenweg. Daarna verhuisden we een tijdje naar de Servaiszaal van de Stedelijke Muziekacademie en tegenwoordig verzamelen we normaal gezien elke zondagochtend  in sportzaal Start 65 in Buizingen, al gooit corona al een tijdje roet in het eten. Het publiek kent ons vooral van het aperitiefconcert op Pinksteren in de kiosk op de Grote Markt of van onze jaarlijkse themaconcerten in februari in CC ’t Vondel.

Wat meteen opvalt: jullie muzikanten zijn van alle leeftijden. 
Patrick: We tellen meer dan 30 leden, van 13 tot 80 jaar en ouder. Eerlijk gezegd durf ik er niet altijd naar vragen. (lacht) Om je een idee te geven: sommigen spelen al meer dan 60 of zelfs 70 jaar bij onze maatschappij. Vroeger hadden we een apart Jeugdensemble, maar de jonge muzikanten spelen nu gewoon met de groep mee. Het is fijn om hen te zien delen in die ervaring en van elkaar te leren.

Waarom heb je zelf voor de accordeon gekozen?
Patrick:
Eigenlijk wou ik gitaar leren toen ik op de muziekschool een instrument mocht kiezen na een jaar notenleer. (lacht) Ik was 12 jaar, het was het eind van de  jaren ’60, en er was een ware evolutie aan de gang in de muziekwereld. Alleen bleek er geen gitaarcursus te zijn in onze muziekschool en bijgevolg koos ik voor de piano. Maar toen ik met dat nieuws thuis kwam, liet mijn vader duidelijk verstaan dat hij die investering niet zag zitten. “En binnen een paar jaar ben je het beu!”, klonk het. Gelukkig hadden we nog de oude accordeon staan van mijn grootvader en kon ik daarop spelen. Mijn grootvader was trouwens een van de eerste leden van de Verenigde Accordeonisten. Zo kwam ik ook bij de maatschappij terecht en dankzij toenmalig dirigent Francis Sablon geraakte ik al snel gefascineerd door de accordeon.

Wat maakt de accordeon zo uniek?
Patrick:
De accordeon kreeg niet voor niks de bijnaam ‘piano du pauvre’ (de piano van de arme). Het is een instrument waarmee je bij wijze van spreken een heel orkest op jezelf bent. Met twee klavieren zorg je links met een druk op één knop voor 3 noten als begeleiding van de melodie die je op de rechterkant speelt. Enkel wat slagwerk erbij en je hebt meteen voldoende sfeer voor elk feestje. Ideaal op café, dus. Dat is ook voldoende bewezen: met een accordeon in de buurt maken mensen gegarandeerd plezier! Zo was de accordeon een enorm succes tijdens de jaren voor en na de oorlog. De elektronische muziek heeft die charme misschien wel wat weggenomen. Maar de accordeon houdt wél die unieke klankkleur die mensen altijd zal blijven aanspreken.

Ook binnen de Verenigde Accordeonisten was er een evolutie merkbaar.
Patrick:
Vanaf eind jaren ’70 zijn we het instrumentarium beginnen uitbreiden. Een harmonie of fanfare heeft verschillende instrumenten met elk hun klankkleur, terwijl wij als accordeonensemble natuurlijk enkel de accordeon hebben. Dat palet hebben we over de jaren heen toch wat verbreed door enkele moderne klanken toe te voegen: naast het slagwerk is er nu ook ondersteuning van een basgitaar, een elektrische gitaar en uiteraard de electroneums. Daardoor wordt het hele klankpalet breder, terwijl we toch een accordeonensemble blijven. En het grote voordeel van een accordeon is dat het een instrument is waarmee je alle richtingen uit kan: van populaire muziek, jazz, Franse musette tot klassieke stukken van Händel. Alles klinkt even uniek!

Zoals jullie ook jaarlijks laten horen tijdens jullie winterconcerten.
Patrick:
Door corona zijn de edities van 2021 en 2022 jammer genoeg uitgesteld, maar inderdaad:  normaal gezien geven we elk jaar 3 themaconcerten tijdens een weekend in februari. Dat kan gaan van ‘Bloemenweelde’ over ‘Musette’ tot ‘Bella Italia’. Soms nodigen we een lokale muzikant uit, en er komen ook bekende gasten langs.  Zo was Wendy Van Wanten onze allereerste genodigde in 1989. Ondertussen is ook Koen Crucke al langs geweest en voor de volgende editie hebben we Garry Hagger uitgenodigd. Die datum is, zoals gezegd, al twee keer uitgesteld. Ik hoef je dus niet te vertellen hoe hard we uitkijken naar het moment waarop we weer allemaal samen op het podium muziek kunnen maken voor een volle zaal!