×

Thomas Plessers

Alle 63 leerkrachten van de Kunstacademie Halle zetten zich elke dag in om de bijna 1300 leerlingen te begeleiden in hun ontdekkingstocht doorheen de wereld van Muziek, Woord, Beeld of Dans. Thomas Plessers (37) is één van hen. Al 13 jaar neemt hij een deel van de slagwerkklas onder zijn hoede. Sinds kort dirigeert hij ook het nieuwe jeugdensemble van de academie.

Hoe ben je aan je muzikale carrière begonnen?
Thomas:
Muziek kregen mijn broers en ik met de paplepel mee. Mijn moeder was actief als spelend lid van de Koninklijke Harmonie St.-Cecilia in Halle. Van jongs af aan maakten we kennis met allerlei instrumenten en werden we aangespoord om ons in te schrijven aan de academie.

Waarom koos je voor slagwerk?
Zoals gebruikelijk was, volgde ik als kind het eerste jaar enkel notenleer. In die periode zag ik een drummer een indrukwekkende solo spelen. De keuze was dus snel gemaakt. Hoe meer lessen ik op de academie volgde, hoe meer interesse ik kreeg in de melodische slagwerkinstrumenten, zoals marimba, xylofoon en vibrafoon.

Wanneer besliste je om van je hobby je beroep te maken?
Dat is uiteindelijk vrij laat gekomen. Ik was nogal wiskundig aangelegd en dacht daarom eerst in de richting van ingenieursstudies. Maar uiteindelijk bleek mijn passie voor muziek te groot en ben ik naar het conservatorium van Brussel getrokken. Daar heb ik mijn masterdiploma behaald.

Wat is er zo fijn aan lesgeven op de academie?
Er heerst in onze academie een heel fijne sfeer, zowel onder de leerlingen als onder de collega’s. Van sommige collega’s heb ik zelf nog les gekregen. Daarnaast is de afwisseling in de job heel boeiend. Je komt in contact met leerlingen van verschillende leeftijden en verschillende achtergronden. Er is de ook de grote verscheidenheid aan muziekstijlen die je kan aanreiken. Daarnaast zitten leerlingen soms 10 jaar lang in je klas en zie je ze openbloeien, vooruitgang maken en hun muzikale voorkeuren ontwikkelen. Dat maakt deze job uniek en uitdagend.

Wat wil je je leerlingen meegeven?
Vooral veel enthousiasme! Daarnaast probeer ik hun blik zo ruim mogelijk te houden en uiteraard hoop ik hen zowel technisch als muzikaal op een hoger niveau te brengen. Omdat ik het ook belangrijk vind dat ze na hun opleiding aan de academie actief met muziek bezig blijven, tracht ik de leerlingen te motiveren om aan te sluiten bij een muziekvereniging.

Wat kan je vertellen over het lerarenconcert van zaterdag 19 februari?
Het is een mooie gelegenheid om zelf op de planken te staan voor een publiek dat je grotendeels enkel als leraar kent. Zo kan je laten zien wat er allemaal mogelijk is met de instrumenten die we hier op de academie hebben. Daarnaast is het belangrijk om als muziekleraar zelf actief muziek te blijven beoefenen. Zo beïnvloeden het zelf spelen en het lesgeven elkaar op een positieve manier.