Vlot naar carnaval Halle met deze tips!

24/03/2022

Met carnaval Halle is het centrum nauwelijks of niet bereikbaar. Om veiligheidsredenen worden er op verschillende locaties ook wegversperringen geplaatst. De wagen laat je dus het best thuis of parkeer je aan de rand van de stad. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven: te voet, met de fiets, met de trein of bus en zelfs gratis nachtbussen brengen je naar Halle en naar huis!

De feestzone bereiken met de wagen zal tijdens het carnavalsweekend niet eenvoudig zijn. En op het ogenblik dat er een stoet door de stad trekt, zijn grote delen van het centrum zelfs volledig afgesloten. Je vind de stoeten op https://kaart.halle.be/carnavalsstoeten

Om veiligheidsredenen worden in de feestzone ook extra maatregelen genomen om te voorkomen dat voertuigen zonder toelating in deze zone terechtkomen: dit zal gebeuren met verschillende versperringen die het doorgaand verkeer in het hart van de stad bemoeilijken of onmogelijk maken. De wagen laat je dus het best thuis.

Wil je te voet komen?

Woon je in de buurt? Spreek dan af met vrienden, buren, … en kom samen te voet naar de stad.

Wil je met het openbaar vervoer komen?

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven: treinen, bussen, en zelfs gratis nachtbussen brengen je naar jouw bestemming. Meer info via www.nmbs.be en www.delijn.be

De nachtbussen zijn een initiatief van de stad Halle, de gemeenten Sint-Pieters-Leeuw en Beersel, de Intergemeentelijke Preventiedienst Pajottenland en De Lijn. Dit aanbod is gratis en je bent meteen ook verlost van alle parkeerzorgen. De carnavalsbussen bedienen het Pajottenland en de Zennevallei en vertrekken aan het station van Halle of aan de Ninoofse Poort (enkel lijn 44). Ze rijden uit vanaf het ogenblik dat de gewone dienstregeling is afgelopen. Meer info vind je op de website van de Lijn dienstregeling van de nachtbussen!

Opgelet!

• Het dragen van een mondmasker is verplicht vanaf 12 jaar op het openbaar vervoer.
  • In de nacht van zaterdag op zondag gaat het zomeruur in: 2u wordt dan 3u. We zetten de klok dus één uur vooruit. Hou hier rekening mee in de dienstregeling van de bussen.

Wil je met de fiets komen?

De weergoden geven droog en zonnig weer, ideaal fietsweer dus! Je fiets parkeren doe je het best op één van volgende locaties:

• Fietsparking & Fietspunt station Halle
  • Fietsparking zwembad Sportoase Hallebad
  • Fietsparking De Meiboom
  • Fietsparking Slachthuisstraat
  • Fietsparking Molenborre
  • Fietsparking Bergensesteenweg/ Beertsestraat

Voorzie een goed hangslot!

Wil je toch met de wagen naar de feestzone komen?

In samenwerking met Colruyt Group wordt aan het Wilgenveld (Edingensesteenweg 196) een gratis parking met 2000 plaatsen voorzien voor bezoekers die op zaterdag of zondag naar carnaval komen. Wie gebruik maakt van Waze wordt rechtstreeks naar de parking geleid en kan veilig parkeren op een kilometer van de binnenstad. Vanaf de parking hangen er wegwijzers die de bezoekers naar de stoet of feestpleinen leiden.

Plan parking Colruyt

QR-Code Waze

QR-code Waze

Je kan eventueel ook parkeren op één van deze stadsrandparkings:

• Parking Welkomstlaan (200 plaatsen)
  • Parking Nederhem (170 plaatsen): bereikbaar via de Spoorwegstraat
  • Parking Gooikenaar (Ninoofsesteenweg) (94 plaatsen)
  • Parkings station Halle (150 plaatsen) (Let op! parkeerverbod op zondag langs de Vandenpeereboomstraat)

Hou steeds rekening met de parkeerregels van de zone waarin je parkeert. Alle info vind je op www.parkeren.be/halle/parkeerbeleid.

Op zaterdag is parkeren op onder andere parking station, Nederhem, Spoorwegstraat, Klaar, Louis Thiboutstraat, Bresweg, …  gratis. De regels voor de blauwe zone blijven wel van kracht.

Op maandag gelden de gebruikelijke regels tussen 9 en 18u; betalend parkeren in de rode en groene zone en maximum 2u parkeren met de parkeerschijf in de blauwe zone.

Voorbehouden parkeerplaatsen voor mensen met een beperking

Halattraction en de stad Halle vinden het belangrijk dat carnaval een toegankelijk feest is waar iedereen van kan genieten. Daarom worden er opnieuw op verschillende locaties parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking.

Dat is onder meer het geval op de:

• parking Slachthuisstraat (bereikbaar via Zuster Bernardastraat)
  • parking Nederhem (bereikbaar via de Roggemanskaai en de Spoorwegstraat)
  • Enkele parkeerplaatsen op de Monseigneur Senciestraat. Deze parkeerplaatsen zijn  (uitzonderlijk) bereikbaar via de Brusselsesteenweg. Wegrijden kan via Meiboom. Zaterdagvoormiddag is deze parking niet bereikbaar door de verplaatste markt.

Bewoners van de feestzone kunnen voor meer info terecht bij de dienst evenementen.

Meer info:www.halle.be/carnaval

Meer info voor de pers

Marc Snoeck

Telefoon

Mobiel

Functie(s)

• Burgemeester
  • Gemeenteraadslid Vooruit Halle

Bram Vandenbroecke

Telefoon

Mobiel

Functie(s)

• 2e schepen (mobiliteit, openbaar groen, dierenwelzijn, milieu, archief, streekmuseum, toerisme en erfgoed)
  • Gemeenteraadslid Groen
Meer info en contact

Gerelateerd nieuws

Feestende carnavalistenFeestende carnavalisten

Carnavalisten vieren verder tijdens regenachtige feestnacht

11/03/2024

De Halse carnavalisten maakten er zondagnacht een tweede fijne feestnacht van.

zondagstoetzondagstoet

Carnaval Halle beleeft hoogdag: trots op onze carnavalsverenigingen

10/03/2024

Het is op de koppen lopen in Halle. Onze kleurrijke zondagstoet vol carnavalspracht veroverde de Halse straten.

foto carnavalistfoto carnavalist

Een eerste carnavalsnacht vol uitgelaten feestvierders

10/03/2024

De eerste nacht van Carnaval Halle zit erop. De feestpleinen waren overvol met uitgelaten carnavalisten die tot in de vroege uurtjes dansten.